Wie is Jolie?

Jolie is interviewster, tekstschrijfster, journaliste, storyteller en redactrice voor verschillende bladen, bedrijven, radio- en tv-programma’s. 

Het overkoepelende aspect van al deze functies waren de interviews. Zo interviewde ik onder meer Simon Sinek, Alexander Pechtold, Rosita Steenbeek, Imca Marina, Berthold Gunster, Bert Koenders, Marianne Thieme, Victor Muller, Michael Pilarczyk, Alessandro Gualtieri, Jan Terlouw, Kim Kotter, Susan Smit, Marissa van Laarhoven, Max Westerman, Rob Kamphues, wijlen Wubbo Ockels, Fred Teeven, Blanca van den Brand, Aad Ouborg, Hans Hugenholtz en vele, vele anderen.

Media

Ik interviewde hen voor programma’s als Tros Middag Magazine, Lunch!, Casa Luna, Zomernachten, Cappuccino, Knooppunt Kranenbarg, Paul van Liempt, Zakendoen Met, Stand.NL, Standpunt.Cafe, Noorderlicht, Dolce Vita en Barend & Witteman. Maar ook voor papieren en digitale magazines als De Smaak van Italië, Intermediair en nog zoveel meer.

Maar het zijn niet alleen de bekende Nederlanders die bij mij aan bod komen. Zo schreef ik voor De Smaak van Italië over onbekende Italianen die hun leven in Nederland hebben opgebouwd. Ik interview medewerkers van bedrijven ter employer branding of het werven van nieuwe kandidaten. Denk aan bedrijven als KPN, Shell, Jacobs Douwe Egberts, InTraffic en Quintiq.

Expertise

Het mag duidelijk zijn dat ik als interviewer een generalist ben en dus in staat ben om iedereen te interviewen over elk onderwerp. Dat doe ik dan ook graag. Vaak om mijn nieuwsgierigheid en leergierigheid te bevredigen, maar ook die van anderen. Maar natuurlijk hebben bepaalde onderwerpen mijn voorkeur omdat ze nu eenmaal mijn hart hebben geraakt.

Ik kom sinds 1999 met grote regelmaat in Italië. Destijds om de taal te leren en sindsdien om de taal machtig te blijven, de cultuur steeds beter te leren kennen, vrienden te bezoeken en vooral ook om te schrijven over het -naar mijn idee- mooiste land ter wereld.  Het land waar ik mijn hart aan heb verloren.

Daarnaast schrijf ik ook graag over auto’s. Zo heb ik jarenlang verschillende autorubrieken gehad. Er werden auto’s in binnen- en buitenland getest, columns en testverslagen geschreven. Een heerlijkheid. De geur. Het geluid. De prestaties, maar vooral de beleving. Het hart wat sneller klopt van mooie lijnen of pure snelheid.

Is iemand ‘lastig’ om te interviewen dan word ik al snel gebeld. Paradijsvogels worden deze mensen ook wel genoemd. Naar mijn idee mensen met een missie en een enorm doorzettingsvermogen. Mensen die de wereld koste wat kost een stukje mooier achter willen laten dan hoe ze hem aantroffen. Vaak zijn het ondernemers, inspirators. De authenticiteit die daarmee gepaard gaat werkt als een aanjager om ook mijn missie te leven.