Waarom vrijwilligerswerk goed is voor je business

Eerlijk is eerlijk, ik moest er even over nadenken toen Rob Kamphues, tv-presentator, coureur en initiatiefnemer van stichting Groot Hart, vroeg of ik mijn kwaliteiten wilde inzetten door vrijwilligerswerk te doen. ‘Onbetaald?’, hoorde ik mezelf vragen. Yup! Nul, noppes, nada, niente.

Het was niet eens zo dat ik in die tijd verdronk in de opdrachten waardoor ik twijfelde, meer dat ik van mening was dat je betaalt dient te worden voor je werk. Wat levert het me op? Een leuk netwerk en misschien wat gezellige dagen op het circuit als die mensen een beetje oké zijn? Meer goede argumenten kon ik niet verzinnen, totdat ik jaren geleden een dagje kwam kijken tijdens de VKV City Racing in hartje Rotterdam. Leuke mensen. Check. Gezelligheid op het circuit. Check. De uitwerking van zo’n zorgeloze dag op die ernstig zieke kindjes…BAM! In my face. De ontspannen gezichten van ouders die me vertelden dat ze door de week naar klinieken in binnen- en buitenland moesten rijden om hun kind simpelweg in leven te houden, hun banen daarvoor moesten opzeggen en nu even konden uitademen. SLIK! Plots werd vrijwilligerswerk iets waar ik energie uithaalde.

Groot Hart @ PinksterRaces 2016 (foto: © Tycho Müller | Tycho's Eye Photography)

Als ik dat soort hartzaken, de rauwe emotie, even niet meetel – en geloof me dat is vrij lastig- zie ik dat er nog veel meer redenen zijn waarom het slim is om je kennis en vaardigheden in te zetten voor een goed doel. Ik snap nu zelfs waarom vrijwilligerswerk goed is voor je business.

Ik geef je zes redenen om te overwegen of het steunen van een goed doel een goed plan voor je is:

1) Geloofwaardigheid

Heb je een keuze gemaakt voor een goed doel? Good for you! Je hebt gekozen voor vrijwilligerswerk wat helemaal bij je past. Dat zien anderen ook. Je profileert jezelf, laat zien wie je bent en waar je voor staat. Het zal je niet verbazen dat veel mensen er bewondering voor hebben wanneer jij je ergens belangeloos voor inzet en je tijd aan anderen geeft.

Groot Hart @ PinksterRaces 2016 (foto: © Tycho Müller | Tycho's Eye Photography)

2) Aantrekkingskracht

Als je duidelijk laat zien waar je voor staat, zul je mensen aantrekken die voor dezelfde waarden staan als jij. Dat gebeurt niet als je zomaar een goed doel uitkiest, maar als je voor het juiste goede doel kiest. Des te duidelijker jij laat zien wat voor jou belangrijk is, des te meer gelijkgestemden je om je heen verzamelt. Vrijwilligerswerk werkt als dan als een soort secondelijm. Binnen no time heb je een groep mensen om je heen verzameld met precies dezelfde ideeën. Lekker, want je raakt geen energie meer kwijt aan mensen die eigenlijk helemaal niet bij je passen of waarvan je al uitslag krijgt als hun naam in je beeldscherm oplicht. Bedenk je dit: leuke mensen trekken leuke mensen aan. Fijn, dus die positieve vibe om je heen!

3) Betrokkenheid

Is het je opgevallen dat ik bij punt twee het woord ‘mensen’ gebruik in plaats van ‘klanten’? Het woord ‘klant’ gebruik je vaak voor mensen die je op afstand houdt. Maar als jij wil dat zij betrokken zijn bij jou, jouw bedrijf of je product, dan is het handig als je die betrokkenheid zelf creëert. Dat doe je door gelijkgestemden, die vrijwilligers dus, toe te laten in je innercircle. Je zult al snel zien hoeveel voordelen ‘betrokken zijn’ heeft. Ik geef je drie dingen om over na te denken. Betrokkenheid zorgt voor vertrouwen. Vertrouwen is tweerichtingsverkeer. Vertrouwen werkt als een magneet om je gunfactor te vergroten.

groot hart (2)4)  Zelfontwikkeling

Je doet waar je goed in bent, maar ontwikkelt ook andere vaardigheden. Als je, net als ik, kiest voor een ‘jonge’ stichting, zul je ook andere taken moeten verrichten. Naast dat ik de persberichten schrijf, fotografen aanstuur, kranten en tv-programma’s te woord sta en interviews voor Rob regel, vang ik gezinnen op als ik moet bijspringen, bouw ik een tent mee op, pas ik met de kids helmpjes door, beantwoord ik vragen over alle auto’s waar wel (en niet) mee gereden gaat worden, zorg ik ervoor dat kids hun angst om in te stappen overwinnen en luister ik naar de verhalen van ouders.

Vrijwilligerwerk zorgt dus voor drie dingen: Je krijgt een heel andere set vaardigheden cadeau dan de taken waarvoor je bent aangenomen (en die je eigenlijk al met je ogen dicht kunt uitvoeren). Je wordt creatiever omdat je oplossingen moet zien te vinden voor problemen waarvan je nog nooit hebt gehoord. Je timemanagement skills gaan door het plafond.

Bedenk je goed: dit zijn allemaal extra vaardigheden waarmee je jezelf onderscheidt van anderen binnen je vakgebied.

5) Waarde vermeerderen

Producten afnemen van mensen die daadwerkelijk ergens gepassioneerd over zijn is hip. Authenticiteit zou misschien niet trendy moeten zijn, maar dat is het wel. Als jij ‘goed doet’ kunnen mensen die zich aan jouw verbinden zich daar ook goed over voelen. Daarmee geef je hen (je afnemers) door middel van jouw vrijwilligerswerk een heel groot cadeau!

Zij snappen wat jouw goede naam voor hun naam doet. Jouw kennis en vaardigheden heb je versterkt door er extra tijd aan te besteden. (Onderzoek wijst uit dat als je 10.000 uur traint je een uitblinker wordt in hetgeen waarvoor je hebt geoefend. Duh!) Ze begrijpen dat je extra vaardigheden hebt ontwikkeld ten opzichte van je vakgenoten en dus meer te bieden hebt. Net zoals dat ze zien dat je een netwerk hebt opgebouwd waar zij ook graag gebruik van willen maken. Je vermeerdert dus niet alleen je eigen waarde, maar ook die van hen.

6) Besmettelijk leuk

Het is leuk! Als het goed is heb je gekozen voor extra curriculaire activiteiten die bij je passen en waar je energie van krijgt. Dat straal je uit. Als ik naar de foto’s kijk die van mij worden gemaakt als ik voor Groot Hart aan het werk ben, dan spat de passie en de liefde er vanaf. Ik sta zelfs met één van die foto’s op een flyer (die bij reden #4 staat – en nee, daar heb ik geen enkele invloed op gehad), omdat ze hopen dat de energie die daar vanaf straalt besmettelijk is. En terecht. Want laten we even eerlijk zijn: jij werkt toch ook liever samen met leuke, energieke mensen dan met types waarvan je denkt ‘mèh’.

IMG_5617

Ten slotte: waarom schrijf ik dit blog? What’s in it for me?

Twee redenen. Enerzijds is de stichting op zoek naar vrijwilligers en ik heb liever leuke en gepassioneerde mensen om me heen dan ‘mèh’-achtige types. Dus als je je tot de stichting aangesproken voelt, neem even contact met ons op. Anderzijds weet ik dat dit blog ook wordt gelezen door collega journalisten en wil ik hen vragen om Groot Hart te helpen om onze missie over het voetlicht te brengen. Als je ons daarmee wilt helpen, kunnen wij volgend jaar weer meer ernstig zieke kinderen, hun broertjes, zusjes en ouders een zorgeloze dag aanbieden. Alle goede redenen om dat te doen heb je hierboven al gelezen, dus het zou top zijn als je ons helpt 😉 Lees je dit artikel en wil je op een andere manier je bijdrage leveren, neem dan even contact met ons op via info@groot-hart.nl

Ps. Hoe vind je het goede doel dat bij je past? Houd dit blog in de gaten. Binnenkort meer!