“Ik wil het minstens zo goed doen als mijn vader”

“Toen ik nog niet eens boven de tafel uitkwam, wist ik al dat ik in de zaak van m’n vader wilde gaan werken.”Marissa van Laarhoven (33) is sinds 2008 directeur van Cito en Cito Motors in Eindhoven. Vorig jaar sleepte ze het importeurschap van Rolls-Royce in de wacht.

“Maar ik moest wel eerst bewijzen dat ik de capaciteiten had om de zaak over te nemen”, zegt de Eindhovense lachend. Het bedrijf is al 83 jaar in de familie. Haar vader moest op zestienjarige leeftijd het stokje overnemen toen diens vader overleed. De garage telde toen nog één monteur, maar inmiddels omvat het bedrijf BMW, Mini, Aston Martin, Jaguar, Land Rover en, sinds april vorig jaar Rolls-Royce. Marissa van Laarhoven is vijf jaar directeur van de Engelse merken. “Ik dacht dat mijn vader de zaak niet goed los zou kunnen laten. Maar ik belde hem ooit voor advies en hij zei: ‘Marissa als ik jou moet vertellen hoe je het moet doen, kan ik het beter zelf doen, toch’?…tuut tuut tuut. Toen wist ik dat ik alle vrijheid had. Linksom of rechtsom, het eindresultaat is uiteindelijk wat telt. Maar ik wil het uiteraard minstens zo goed doen als hij.”

Trots 

Als tiener wist ze al dat ze naar IVA wilde. Nadat ze dat had afgerond vertrok ze naar Michigan voor een vervolgopleiding aan Northwood University. Magna cum laude studeerde ze af en werd achtereenvolgens toegelaten tot Nyenrode Business School en BMW Business School (geënt op kinderen van BMW-dealers die de zaak gaan overnemen van hun ouders). Na gewerkt te hebben op verschillende afdelingen in het bedrijf nam ze het beheer van de Engelse merken over. Vervolgens kwam Rolls-Royce op haar pad.

“Het afgelopen jaar was hectisch. Er moest veel gebeuren, voornamelijk het achterhalen van alle correcte klantendata van Rolls-Royce rijders. Dat bleek erg lastig en is nog niet geheel compleet, maar we zijn nu een stuk verder.” Van Laarhovens ambitie is dat meer mensen het Britse rijgenot gaan ondervinden. Tussen 2006 en 2011 werden jaarlijks tussen de één en twaalf Rolls-Royces op Nederlands kenteken gezet. “Dat aantal moet omhoog”, zegt ze gedecideerd. Er klinkt trots door in haar stem. Sinds augustus zijn er meerdere auto’s verkocht van zowel de Phantom als de Ghost en staan er al bestellingen uit voor de Wraith, die vanaf september in de showroom staat.

Van Laarhoven: “Er zit nog veel potentie in de markt voor de Ghost en de Phantom, maar de Wraith zal een substantieel deel van de verkoop gaan uitmaken, dit jaar. Wij zijn geen samenwerking met Rolls-Royce aangegaan omdat het leuk op de gevel staat. Ik geloof écht in dit merk.”

Dit artikel is gepubliceerd in Carros Magazine nr 3 2013 Interview Marissa van Laarhoven

Fotografie: Hugo Thomassen