Hoe maak ik impact?

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect

 

Natuurlijk begint een goed verhaal bij een goed product. Maar alleen jouw product of dienst is vaak niet genoeg om impact te maken. En impact maken is iets wat we allemaal willen. De woorden: ‘Wij willen impact maken’, hoor ik dan ook met enige regelmaat voorbij komen als ik voor branded content artikelen het verhaal van een bedrijf opteken. Voor mij genoeg reden om daar eens in te duiken. Want wat betekent ‘impact maken’ nu eigenlijk en hoe doe je dat in de praktijk?

Alles begint met een geweldig product. Uiteraard! Maar als je jouw verhaal graag wereldkundig wil maken en je doel is om impact te maken met je product, dan is het belangrijk om te weten op welke manier jouw product impact maakt. Misschien begint dat dan bij de eerste vraag die je jezelf mag stellen: Maak ik met mijn organisatie, product of dienst eigenlijk wel impact? Ai, geen gave vraag. Maar wel een terechte…

‘Impact’, volgens het Van Dale woordenboek betekent dit: ‘uitwerking’, ‘invloed’, ‘effect’. De mate ‘waarin’ staat er uiteraard niet bij vermeld. Hmmm, dan klinkt ‘impact maken’ ineens een stuk minder sexy. Maar misschien bedoelde jij met ‘impact maken’: ‘Ik wil dat mijn product of dienst de levens van andere mensen verrijken.’ Laten we er voor het gemak van uitgaan dat dit het streven is. Een mooi streven. Maar hoe? Want je wil toch een goed verhaal te vertellen hebben over je product of dienst of simpelweg over jouw organisatie. Ik zet hieronder 3 manieren van impact maken op een rij. Gewoon om eens over na te denken. Zo heb jij straks een levens verrijkend verhaal waar je Nederland mee omver blaast.

1) Vertel ons waar je echt in gelooft

Niets zo belangrijk als zeggen waar het op staat. Nee, daarmee bedoel ik niet dat je als een olifant door een porseleinkast moet stampen. Maar vertel Nederland wat jij zeker weet. Niet datgene waarvan jij denkt dat anderen het willen horen, maar hetgeen waar jij 100% van overtuigd bent. Een volger krijgt geen volgers, een leider wel. Waar sta jij voor? Waar leef jij voor? Wat is aan het einde van je leven jouw nalatenschap?

 

2) Deel je wijsheid

Natuurlijk kun je jouw succesrecept voor je houden. Vanuit concurrentie overwegingen is dat best begrijpelijk. Maar wat gebeurt er als je het geheim achter jouw succes deelt? Of dat nou het recept is van de wereldberoemde Macarons waarmee jij balzalen vult of de marketingstrategie die je al jarenlang groot succes heeft opgeleverd. Deel je je wijsheid, dan leef je nu al je nalatenschap. Steve Jobs was bij  leven al een icoon. Richard Branson is dat nog steeds. Wat zij weten is dit: delen is vermenigvuldigen.

 

3) Pay it Forward! 

Heb je er al eens over nagedacht hoe je met jouw organisatie een kettingreactie kunt ontlokken bij al je klanten en leveranciers? Hoe kun jij de aanstichter zijn van iets wat niet alleen je klanten en leveranciers verrijkt, maar ook het gros van Nederland…van de wereld? Wat is nou net dat stapje extra wat jij kunt zetten zodat mensen in je voetstappen volgen? Wat kun jij belangeloos geven? Kijk eens naar wat je core-business is en waarom je hier ooit mee bent begonnen. Stel je bent een bedrijfsmakelaar met lege kantoorpanden. Het is hartje winter en je weet na werktijd niet hoe snel je de supermarkt in moet rennen om warm te worden en het avondeten te halen. Niet iedereen zit in die positie. Wat kun jij doen? Wie goed doet, doet goed volgen. En nee, dit zijn niet jouw klanten, maar je laat wel je ware zelf zien. En er is nog niemand slechter geworden van iets goeds voor zijn medemens doen. Joh…misschien willen je klanten je wel helpen…

 

 

Impact maken levert een goed verhaal op! Wat is jouw idee over hoe je impact kunt maken? Laat het me weten, ik hoor graag van je!